Inmiddels ruim een maand geleden kwam Gerrit-Jan tijdens het werkoverleg met de vraag wie er mee zou willen naar Magento Live 2018 in Barcelona. Twee dagen onderdompelen in “The Magento Ecosystem”. Natuurlijk gingen alle handen omhoog! Er waren twee kaarten beschikbaar en na een loting waren Gerrit-Jan en Boy de gelukkigen.
Aangezien het relatief kort dag was voor het event, en er nog een aantal zaken geregeld moesten worden, zijn we direct gestart met de voorbereidingen. Al snel kozen we voor een vertrek op de zondag, ook al was het evenement op dinsdag en woensdag. Anderhalve dag extra voorbereiding in Barcelona met een prettige 23 graden is natuurlijk bepaald geen straf.
Heen- en terugvlucht? Check! Hotel op een goede locatie? Check! Alle benodigde paperassen? Check!
Al snel was het dag van vertrek en Gerrit-Jan kwam mij ruim voor het middaguur ophalen. Alles paste gelukkig in de handbagage. De navigatie naar de luchthaven van Eindhoven was ingesteld en al snel zaten we op de snelweg naar het zuiden van het land.
De vlucht was gepland om kwart voor twee in de middag en na een heerlijke cappuccino en latte macchiato liepen we richting de douane. Na een kort oponthoud bij de poortjes, mocht ook ik mee de rij in. De gebruikelijke controles werden uitgevoerd en na een tijdje in de rij te hebben gestaan, mochten we al schuifelend, op onze sokken, gestript van al onze metalen en elektronica, het poortje passeren. Daarna snel onze toiletartikelen en elektronica terug in de koffer gestopt en door naar de gate om te boarden in de vliegmachine van Transavia.
Zonder vertraging en na een relaxte vlucht kwamen we aan in Terminal 1 van het Aeroport de Barcelona-El Prat. Onze vervoerspassen voor het openbaar vervoer lagen al klaar en na een treinrit van een half uur en een wandelingetje van 1 minuut, stonden we voor de glazen draaideur van ons hotel vlakbij de Passeig de Gràcia: Downtown Barcelona dus.
Het inchecken ging voorspoedig en na het opruimen van de koffers waren we al snel opweg om te starten met onze verkenning van Barcelona. Na een stevige wandeling moesten we natuurlijk ook denken aan de inwendige mens en na een korte inspectie van de vele eettentjes, hebben we ons genesteld in een ietwat onaangename regisseursstoel op het terras van een Spaanse sportsbar dichtbij het Plaça de Catalunya. Genieten van een Spaanse maaltijd met op de achtergrond een goede pot Spaans voetbal.
Aangezien het weer perfect was, hebben we ook na het eten nog mooi een stuk van Barcelona kunnen bekijken. Na het delen van ervaringen van de eerste dag, het bijwerken van de sociale media en wat verdere ontspanning, kwam onze eerste dag, nouja middag, in Barcelona ten einde.
Onze tweede, maar eerste echte volledig dag in Barcelona begon met een ontbijt in het hotel. Tijdens het ontbijt besloten we de dag maar eens als een echte toerist te gaan beleven. Naast dat we ons ook alvast graag willen registreren voor Magento Live, zodat we niet in de rij hoeven te staan op de eerste dag van het event. Een aantal kruisjes op de kaart van Barcelona verder, en ons grote avontuur kon beginnen. Camp Nou, de Sagrada Família, de jachthaven, het strand en het stadspark werden allemaal bekeken en op de gevoelige plaat vastgelegd. Ook deze dag werd weer afgesloten op een terras middenin Barcelona, met veel aangenamere stoelen en heerlijke tapas. Eenmaal terug op de kamer, nog even de koppen bij elkaar steken om de planning voor het evenement te bespreken. Daarna snel onder de wol om fris aan Magento Live 2018 te kunnen beginnen.
Dag 1 van Magento Live was aangebroken en dat merkten we in eerste instantie voornamelijk door het vrij vroege wektijdstip van de wekker. Wakker worden onder de douche en door naar het ontbijt was het devies. De planning was namelijk om ruim voor de eerste sessie in het Palau de Congressos de Catalunya aanwezig te zijn. Tijdens onze metrorit van een half uur hadden we mooi nog de mogelijkheid de dagplanning door te spreken. Beide dagen waren anders ingedeeld. Op dag 1 zouden we beginnen met twee breakout sessions, dan een keynote, dan weer twee breakout sessions, een keynote en als afsluiter nogmaals twee breakout sessions. Tussendoor had je de mogelijkheid om naar het plein met sponsoren en leveranciers te gaan en werd ons een lunch met twee verfrissingsrondes tussendoor aangeboden. Voor diegene onder die benieuwd zijn naar wat het verschil is tussen een breakout session en een keynote leg ik dat hieronder even uit:
Breakout session
De breakout sessions zijn opgedeeld in zes “sporen”. B2B, Business, Commerce Best Practices, Growth Strategies, Technical en Winning Solutions. Je moet de sporen zien als categorieën waarbinnen de sessies worden gegeven en waar de materie naar is ingedeeld. Deze sessies worden in kleinere ruimtes gegeven en gaan veel meer de diepte in dan de keynotes.
Keynotes
Voor de keynotes zijn alle mensen die deelnemen aan Magento Live uitgenodigd. Daarom worden de keynotes ook gegeven in de grootste zaal. De keynotes worden geleid door vooraf aangekondigde sprekers, vaak aansprekende namen. Denk dit jaar onder andere aan Shantanu Narayen (CEO Adobe), Brian Green en Mark Lavelle van Magento en Bruce Dickinson (frontman van Iron Maiden, piloot en entrepreneur).We wisten dat het niet mogelijk was alle breakout sessions bij te wonen, dus hebben we om toch zoveel mogelijk te kunnen zien, los van elkaar een ander spoor gekozen. Gerrit-Jan heeft zich gericht op de Growth Strategies, Technical en Business sporen en ik heb me gericht op de B2B, Commerce Best Practices en Winning Solutions.
In dit reisverslag zal ik niet in gaan op de specifieke sessies en wat daar besproken is. Daar wil ik jullie graag voor verwijzen naar de agenda van het evenement op de website van Magento Live 2018: https://live-eu.magento.com/agenda.
Al snel bleek dat de agenda volledig op de schop kon doordat het dak van congrescentrum niet tegen de regenbuien op kon. In het begin dachten we nog dat de interne watervallen een “design feature” waren maar dit bleek helaas niet het geval. Met de buien achter ons begonnen ook de muren en het tapijt weer langzaam aan te drogen en kon de agenda weer hervat worden.
Na de laatste twee breakout sessions, zat voor ons dag 1 van Magento live erop. In onze metrorit terug naar het centrum van Barcelona hadden we mooi de tijd om de inspiratie en de kennis die we opgedaan hadden met elkaar te delen. Aangezien een half uur niet voldoende was, hebben we dit gesprek met elkaar doorgezet onder het genot van een heerlijke kop koffie bij een Amerikaanse koffiegigant. Na een hapje te hebben gegeten en een ommetje door Barcelona gelopen te hebben, was ook deze dag ten einde. Moe maar voldaan, op tijd onder de wol om ook voor de tweede, en helaas alweer laatste dag, fris en fruitig te zijn.
Veel te vroeg ging de wekker weer. Snel de voetjes op de koude plavuizen en door naar een heerlijk warme douche. Een frisse Nubix-polo aan, een kam door de haren, de tandjes gepoetst en wij mochten ons weer laten zien aan het ontbijt buffet. Na het ontbijt zaten we binnen vijf minuten in de metro richting het universiteitsgebied waar het congrescentrum ligt.
Dag 2 startte een beetje lauwtjes. Je kon wel merken dat er een hoop publiek naar het feestje in het Fairmont hotel is geweest de vorige avond. De verzamelhal was relatief leeg en stil. Dat scheelde ons wel wachten op de koffie! Ook vandaag stonden er weer breakout sessions en keynotes voor ons op het programma. Het enige verschil met gisteren is dat we vanavond weer terugvliegen naar Nederland. Daardoor moeten dat we direct na de laatste sessie onze koffers halen bij de Cloakroom om direct door te gaan naar het vliegveld.
Ook dag 2 was weer een dag vol kennis en inspiratie. Veel verhalen, indrukken, gesprekken en brainstorms. Zeker bij de laatste twee sessies merk je dat hetgeen wat verteld wordt niet allemaal meer binnenkomt. Een duidelijk signaal dat het een goede keuze is geweest het evenement 2-daags te houden en niet 3-daags of meer. Na de laatste sessie zijn we direct doorgelopen om onze koffers te pakken en in no-time zaten we in de trein naar het vliegveld.
De tijd naar het vliegveld hebben we benut om met elkaar te bespreken wat nu in het algemeen de trend was tijdens het evenement. Zonder al te diep op de materie in te gaan, wil ik toch een aantal onderwerpen noemen in dit reisverslag:
Gebruikersbeleving
In vrijwel alle sessies kwam naar voren dat de gebruikersbeleving (de beleving van de klant) in welk opzicht dan ook het allerbelangrijkste is in de E-commerce. Naast de conversie dan natuurlijk. Je ziet dit bijvoorbeeld terug in trends voor de toekomst zoals speech commerce waarbij je conversie probeert te halen via kanalen als Alexa en Siri. Alles wat je doet moet ingericht zijn voor een zo optimaal mogelijke gebruikersbeleving.
Gedreven door data
Zoals je hierboven hebt gelezen, is gebruikersbeleving de toekomst. Wat dan wel belangrijk is, is dat je wel data gebruikt om tot een ultieme gebruikersbeleving te komen. Data is dan wel ondersteunend en niet leidend. Data moet er vooral voor zorgen dat er geen aannames worden gedaan in het proces om tot de ultieme beleving te komen.
Documentatie
Vastleggen van wensen en eisen van de klant, van de ontwikkelaar en van de uitvoerende partij. Onderzoek doen naar de doelgroep, analyses maken, brainstorms, kortom: documentatie. Voornamelijk in de beginnende trajecten van projecten.
Samenwerking
De manier van samenwerken tussen bedrijf en ontwikkelaar moet een twee-eenheid zijn. Omdat je je moet richten op de ultieme beleving van de klant, zullen ontwikkelaars zich moeten nestelen in het DNA van een bedrijf en zal het bedrijf zich open moeten stellen voor de werkwijze en de cultuur van de ontwikkelaars.
Eenmaal aangekomen bij de terminal, werden we bij binnenkomst al gecontroleerd door de douane en stonden we meteen voor de immense etalage vol met souvenirs. Alsof ze erover nagedacht hadden! Voordat we mochten boarden voor onze terugreis, hebben we op het vliegveld onze laatste Spaanse avondmaal genuttigd
Nu drie weken later, kunnen wij allebei terugkijken op een supermooi evenement en een geweldige ervaring. We hebben veel leveranciers en sponsors leren kennen en natuurlijk ook veel kennis en inspiratie op kunnen doen. Hier kunnen we wel weer een jaar op teren, op naar Magento Live in 2019!
Boy Bouwmeester